Je zou verwachten dat normen zorgen voor een veilig en gelijk speelveld. Zo zijn ze althans bedoeld. Het vervelende is alleen dat normen altijd uitzonderingen bevatten. Je zag het al in een eerder artikel bij zoiets simpels als het aantal ankers per frame. Logisch verstand zegt: 2 voor en 2 achter is het meest veilig. De praktijk is dat nog heel vaak 1 voor en 1 achter worden geplaatst om kosten te besparen.
Iets dergelijks is er ook op wat grotere schaal aan de hand, alleen herken je het niet als je het niet weet. In dit artikel dus even wat uitleg over de verschillende manieren waarop een stelling kan worden doorgerekend.
Palletstellingen ontwerpen op basis van maximale belasting (100%) en gelijk palletgewicht
De gedachtegang bij het doorrekenen van een palletstelling is in wezen heel simpel:
- De liggers moeten sterk genoeg zijn voor de pallets die je er op zet
- De sectie (lees frames) moeten sterk genoeg zijn om alle liggers met pallets te kunnen dragen
- Een rij (meerdere secties) moet sterk genoeg en stabiel genoeg zijn voor het geheel van alle secties en pallets.
Een voorbeeld, dat je met gezond verstand kunt volgen conform onderstaande tekening:
Laten we eens uitgaan van:
- 3 europallets van 1000 kg op een ligger
- 5 liggerparen in een sectie (dus 4 x 3 = 12 pallets)
- De stellingrij bestaat uit 20 secties
Daaruit kun je de volgende conclusies trekken:
- Je ligger moet berekend zijn op een belasting van 3 x 1000 = 3000 kilogram
- Je sectie (lees: frames) moet berekend zijn op een belasting van 5 liggerparen x 3000 kg = 15.000 kg
- De stellingrij moet berekend zijn op een belasting van 20 x 12.000 = 30.000 kilogram
Tot nu toe is het allemaal best eenvoudig.
Belastingbord op palletstellingen geschikt voor 100% belasting
Er zijn leveranciers, zoals wij, zie dit op deze manier doen. In onze ogen namelijk de enige juiste manier. Zie onderstaand belastingbord van een collegaonderneming.
Op dit belastingbord staan 2 relevante zaken:
- Allereerst de liggerbelasting die 3000 kg bedraagt
- Daarnaast de belasting per sectie. Die is gelijk aan 4 x 3000 kg. Dit betekent dat je je frames nooit kunt overbelasten als je je aan de maximale liggerbelasting houdt.
Palletstellingen ontwerpen op basis van gemiddelde belasting (80%) bij variabel palletgewicht
Er is echter vrijwel geen warehouse te vinden dat enkel en alleen pallets heeft van 1000 kg. Meestal is er een variatie in gewichten en hoogtes van de pallets. Je hebt niet alleen pallets van 1000 kg, maar ook van 600, 625, 700, 800 en 1000 kg.
De vraag is hoe je daar mee omgaat. En die vraag wordt door veel leveranciers op verschillende wijze ingevuld. Daar zitten vaak net ook de verschillen in de aanbieding die je ontvangt.
- Er zijn leveranciers die uitgaan van een gemiddeld palletgewicht en daar de zowel de liggers als de frames op baseren
- Er zijn leveranciers die de liggers berekenen op de maximaal mogelijke last (3 x 1000 kg) maar de uitvoering van de frames berekenen op een lagere gemiddelde belasting.
Het gevolg is dat je van verschillende leveranciers verschillende offertes krijgt. Materiaaldiktes wijken af, frame-uitvoeringen zijn anders. En de toegestane belastingen zijn anders.
Je kan in het voorgaande voorbeeld zomaar de situatie krijgen dat :
- Je liggers geschikt zijn voor 3000 kg maar,
- Het frame berekend is op 80% van de maximaal optredende belasting omdat “het gemiddelde gewicht lager is dan het maximale gewicht”.
- De sectie is dan dus berekend op 5 liggerparen x 3.000 kg x 80% = 12.000 kg
Met andere woorden: Je mag 3000 kg op een ligger plaatsen, maar niet meer dan 12.000 kg in de sectie. Je hebt ruimte voor 15 pallets. Maar je mag er maar 12 van 1000 kg in zetten. Je verliest in dat geval 3 palletplaatsen. Daarnaast moet je per pallet goed weten wat het gewicht is. En je moet bijhouden hoeveel gewicht je in iedere sectie plaatst. De kans op fouten is dan ook groot als je dit niet automatisch door je WMS laat doen.
En dat allemaal om in de offertefase een voordeel te behalen en een opdracht te kunnen winnen. Een andere reden dan dat kan ik als schrijver van dit stukje niet bedenken. Wellicht dat je als lezer nog een goed argument hebt waarom je bewust lichte(re) frames zou inzetten die je flexibiliteit als gebruiker beperken en je met extra controle opzadelen?
Belastingbord op palletstellingen geschikt voor <80% belasting
Op dit belastingbord zie je een paar zaken:
- Er zijn 5 liggerniveaus met 2 verschillende soorten liggers
- Het minimale totaal van de 5 niveaus = 5 x 3350 = 16.750 kg
- Het frame is echter maar geschikt voor 13.750 kg. Je mag het frame dus maximaal 82% belasten. Dit kan 2 oorzaken hebben. Het is in de offertefase zo overeengekomen of er is later een liggerpaar bijgeplaatst ten opzichte van de originele configuratie.
Zijn er dan geen voorschriften voor leveranciers?
Als palletstellingen aan alle kanten aan normen moeten voldoen…Is er dan geen norm die voorschrijft hoe je moet omgaan met variabele palletgewichten in palletstellingen?
Tuurlijk is die er. Al eerder hier aan bod gekomen: de NEN-EN 15.512:2009. Die is alleen niet 100% duidelijk. Gelukkig wordt dit jaar ook in Nederland de NEN-EN 15.512:2020 als opvolger van kracht en daarin is men wat duidelijker. In die norm wordt, vrij vertaald, het volgende geadviseerd bij variabele palletgewichten (helaas niet dwingend, maar wel de moeite waard) :
- Je liggers moeten altijd berekend zijn op de maximaal optredende belasting
- De frames moeten berekend zijn op de maximaal optredende liggerbelastingen tenzij
- Alle pallets random in de palletstellingen kunnen worden geplaatst (Gegroepeerde opslag is dus niet toegestaan)
- Er minimaal 5000 pallets in het warehouse worden opgeslagen
- Het maximumgewicht en gemiddeld palletgewicht op ieder moment bekend is.
- Alleen als aan voorgaande 3 voorwaarden is voldaan mag het frame berekend worden op een lagere (gemiddelde) belasting.
Wil je dat eigenlijk wel?
Stel nu eens dat je goederen in je warehouse opslaat voor 3 van jouw klanten. De palletgewichten variëren natuurlijk, maar je weet wel dat je maximale palletgewicht 900 kg is en je gemiddelde palletgewicht 700 kg.
Je palletstellingen zijn daar ook op gebaseerd: Je liggers kunnen 3 x 900 kg = 2700 kg dragen en de frames van je stellingen zijn uitgegaan van een gemiddeld palletgewicht van 15 x 700 = 10.500 kg.
Een van je klanten eindigt zijn contract. Je vindt een potentiele nieuwe klant die alleen maar pallets met mayonaise heeft van 850 kg. Prachtig, want je liggers zijn geschikt voor 900 kg per pallet dus daar heb je prima stellingen voor als je op je belastingbord kijkt.
Helaas..
Door het stijgen van het gemiddelde gewicht van 700 naar 850 kg voldoen je frames niet meer. Binnen de stelling die 10.500 kg kan dragen kon je 15 pallets van 700 kg kwijt. Echter slechts 12 pallets van 850 kg als je de frames niet wil overbelasten.
Je moet 3 plekken leeghouden per sectie. Dat is 20% verlies. Die moet je doorberekenen in je kostprijs aan die nieuwe klant. De vraag is of die klant dan nog steeds graag zijn pallets bij je onderbrengt.
Hoeveel scheelt dat nu eigenlijk…een lichter frame
In veel gevallen zal een lichtere uitvoering van een frame je een paar tientjes per frame schelen in de aanschaf. De vraag is alleen niet wat je bespaart. De vraag is wat het je mogelijk kost. En wat de kosten zijn van de extra controles die je moet inbouwen. En van de verminderde flexibiliteit.
Meer weten over palletstellingen? Of de normen die er omheen hangen? Lees meer op magazijn.nl of neem contact met ons op.