De gangbreedte tussen je palletstellingen: Denk eens aan fileparkeren toen je 18 was

De gangbreedte tussen je palletstellingen: Denk eens aan fileparkeren toen je 18 was

De één heeft er talent voor, de ander moet wat meer oefenen: Fileparkeren. Toen ik net twee dagen mijn rijbewijs had moest ik met de bedrijfsbus naar Berlijn voor een beurs. In de schemering voor het eerst je bus in de buurt van Bahnhof Zoo langs de weg parkeren was een uitdaging, om maar eens een understatement te gebruiken. De drukte op straat maakte het nog lastiger.

Met heftrucks rijden in een palletmagazijn is het precies hetzelfde. Het draait om opleiding, werkdruk en ervaring. Het is dan ook niet toevallig dat de Nederlandse NPR 5054 rekening houdt met de menselijke factor als zij advies geeft over de gangbreedte tussen palletstellingen.

Wat is de NPR 5054?

De NPR 5054 is een Nederlandse Praktijk Richtlijn en dient als aanvulling/toelichting op Europese en Nederlandse Normen. Het is niet verplicht om NPR te volgen, maar geeft vaak houvast bij het ontwerpen van je magazijn. NPR 5054 gaat specifiek over ‘Projectspecificatie in samenhang met de Verklaring van toegelaten gebruik’

Waar staat er in NPR 5054 over gangbreedtes tussen palletstellingen?

Allereerst wordt er uitgegaan van magazijntrucks die in de gang tussen de stellingen een draai van 90° moeten maken om de pallets in de stelling te kunnen afzetten. Het gaat dus om heftrucks of reachtrucks. Voor bijvoorbeeld smallegangentrucks gelden hele andere uitgangspunten.

Om 90° te kunnen draaien moet allereerst de gang natuurlijk breed genoeg zijn voor de draaicirkel van de magazijntruck. Inclusief belading. De tabellen van de truckleverancier zijn dus niet per definitie toereikend als je pallets groter zijn dan standaard.  

Naast de draaicirkel van de truck moet je aan beide kanten een vrije ruimte hebben om te kunnen manoevreren. Bij die vrije ruimte komt de menselijke factor om de hoek kijken.

Gangpadbreedte

Menselijke factor bij manoevreerruimte

NPR 5054 stelt dat je moet kijken naar de omslagsnelheid in je magazijn. Hoe groter de omslagsnelheid (lees: aantal truckbewegingen per truck) hoe meer vrije ruimte (veiligheidsafstand genoemd) geadviseerd wordt:

  • Normale omslag : veiligheidsafstand 2 x 100 mm
  • Middelhoge omslag : veiligheidsafstand 2 x 135 mm
  • Hoge omslag : veiligheidsafstand 2 x 175 mm

De gangpadmaat (c) tussen de palletstellingen wordt gevormd door de draaicirkel (maat d in bovenstaand figuur) + de veiligheidsafstand (a).

Let op: Het gaat om de maat tussen de pallets die al in je stelling staan. Die steken per definitie al ca. 50 mm uit de stelling, en soms nog meer als je kijkt naar onderstaande figuur.

Daarbij maakt NPR een belangrijke opmerking: Het Magazijnmanagement of de veiligheidsfunctionaris beoordelen of er sprake is van hoge omslag. Bij deze beoordeling worden opleidings- en ervaringsniveau en werkinstelling van het bedieningspersoneel in acht genomen naast de bedrijfscultuur en de werktijden van het magazijn.

Smallere gangpaden bij goed getraind en gemotiveerd personeel

Uit voorgaande kun je dus concluderen dat je je magazijninrichting kunt optimaliseren en kans op schades te verkleinen door je magazijnmedewerkers goed te trainen en te kiezen voor gemotiveerde medewerkers.

Qua inrichting kun je 2 x 75 mm besparen per gangpad. Omgerekend is dat zo’n 2-3% van je vloeroppervlakte. Er zijn genoeg situaties waar 2-3% besparing meer dan de moeite waard is.

Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van magazijninrichting?

Meld u dan aan voor onze periodieke nieuwsbrief vol aanbiedingen, achtergrondkennis en kennisquizjes.



Made by NAZZAU Copyright © 2021 Magazijn.nl